top of page
תמונת הסופר/תענבר סבאג שפייזמן

דקה למחשבה -האם נדרשת חשיבה אחרת גם בכל מה שקשור לתחבורה ולאופן שבו אנחנו נעים במרחב?


כיום יש מכוניות שמסוגלות לנסוע במהירות של 240 קמ"ש ויותר ואילו כשאנחנו עומדים כל יום בפקקים נראה כאילו חזרנו למאה ה 19 ומהירות הנסיעה שלנו היא כמו של כרכרה. אז בהרצאת הטד ששמתי לכם למטה, Wanis Kabbaj מנסה לשרטט עולם תחבורה שנראה אחרת ודומה קצת למערכת כלי הדם שלנו. בעולם המשתנה במהירות, הקשר בין תחבורה חכמה וחדשנות הוא סימביוטי, כאשר כל אחד מזין ומקדם את השני.

איך זה קורה?

טכנולוגיות חדשניות מובילות לתחבורה חכמה יותר:


🚦רכבים אוטונומיים מבטיחים בטיחות ויעילות.

🚦מערכות ניהול תנועה מבוססות AI מייעלות את זרימת התנועה. ומסייעות להפחית תאונות דרכים

🚦תשתיות "חכמות" מתקשרות עם כלי רכב ומתאימות את עצמן לסביבה.


אתגרי התחבורה מניעים חדשנות:

הצורך בפתרונות ירוקים ויעילים מדרבן פיתוחים טכנולוגיים.


תחבורה חכמה מאיצה חדשנות:


שיפור הניידות מקל על שיתופי פעולה ומעודד יזמות. תחשבו כמה קל לכם היום לעלות לפגישה אונליין . מה שבמיינדסט שלנו לפני כמה שנים היה נראה כמו לא הגיוני.


מודלים עסקיים חדשניים צומחים: שיתוף נסיעות ומיקרו-מוביליות משנים את פני התחבורה העירונית.


נתונים בזמן אמת מאפשרים שיפור מתמיד: הבנה טובה יותר של דפוסי תנועה מובילה לפתרונות מדויקים יותר.

העולם עובר גם לחשיבה שיתופית גם בדרכים. שיתופיות בנסיעות. תחבורה ציבורית אוטונומית. שאטלים חכמים שמאפשרים לחנות מחוץ לעיר ולהיכנס אליה בתחבורה ציבורית חכמה.


אז למה ככ קשה לנו לחשוב אחרת בכל הקשור בתחבורה?


למה קשה לנו לחשוב אחרת על תחבורה חכמה?


✅הרגלים מושרשים: התרגלנו לתפיסה מסוימת של תחבורה (בעיקר רכבים פרטיים).

קשה לנו לדמיין מציאות שונה מזו שאנו מכירים.


✅תשתיות קיימות: ערים ותשתיות תוכננו סביב מודל התחבורה הנוכחי.

שינוי דורש השקעה עצומה ותכנון מחדש.


✅אינטרסים : תעשיות רבות מבוססות על מודל התחבורה הקיים.

התנגדות לשינוי מצד גורמים בעלי עניין.


✅ פחד משינוי: חשש מאובדן שליטה (למשל, ברכבים אוטונומיים).

חוסר ביטחון לגבי טכנולוגיות חדשות.


מורכבות הבעיה: פתרונות תחבורה דורשים שיתוף פעולה בין גורמים רבים.

קשה לראות את התמונה המלאה ולתכנן לטווח ארוך.


יש גם פתרונות שהם לא טכנולוגיים בהכרח לשינוי והפחתת הגודש בכבישים:

למשל:

✅עידוד עבודה מרחוק:יישום מדיניות עבודה גמישה בארגונים.

השקעה בתשתיות תקשורת לתמיכה בעבודה מהבית.


✅שעות עבודה גמישות: פיזור שעות העומס על פני היום.

מתן אפשרות לעובדים לבחור שעות התחלה וסיום. הורדת מנגנון התקן ובחינה של תפוקות על פני שעות . ומי אמר שהמנגנון הנכון הוא עבודה בין 8 ל 4 ? אולי אפשר לעבוד אחהצ /ערב יותר יעיל? שאלה למחשבה


✅מתחמי עבודה שיתופיים: הקמת מרכזי co-working - מפחיצה את הצורך בנסיעות ארוכות למרכזי הערים.


✅תמריצים לתחבורה ירוקה: הטבות לעובדים המשתמשים בתחבורה ציבורית או אופניים.

שיפור תשתיות לתחבורה אלטרנטיבית.


✅תכנון עירוני מחדש: יצירת "ערים של 15 דקות" - כל השירותים בטווח הליכה.

שילוב אזורי מגורים ותעסוקה להפחתת הצורך בנסיעות.


שימוש בטכנולוגיה: פלטפורמות לשיתוף נסיעות בין עובדים.

מערכות חכמות לניהול תנועה וחניה.


חינוך והסברה: העלאת המודעות להשפעות הסביבתיות של דפוסי עבודה ונסיעה.

עידוד שינוי התנהגותי ברמה האישית והארגונית. הנה TED נחמד בנושא: https://youtu.be/OlLFK8oSNEM?si=lCHk7e554r_pcCPH

מה דעתכם? האם נראה מכוניות מעופפות בעתיד הקרוב/רחוק? או שנמשיך לנסוע במכוניות שנראות כמו חלליות אבל מתנהגות כמו כרכרות ? 🤔

Comments


bottom of page